wz

Ahoj Big Bossi!

 

Gratulace k nové desce, k jedničce Equirhodonta jsem si musel hledat dlouho cestu, ale novinka mě „spolkla“ hned na první poslech… Škoda, že nebylo na přípravu rozhovoru víc času, určitě by mě napadlo víc věcí na zeptání.

Termín k odevzdání do redakce Sparku je vpravdě šibeniční – už v úterý 14.

Prosim tedy zase jednou o rychlou odpověď. Díky moc!

 

Nuže, k otázkámJ

 

 

Díla formace Equirhodont vyzařují velmi silný, až mystický náboj. U debutu bych řekl, že ono opojné kouzlo bylo téměř nosnou esencí celé nahrávky, posluchačsky vcelku obtížné na vstřebáníJ Řekl bych, že debut byl takový jakoby sevřený, semknutý a pevně provázaný. U novinky ono kouzlo a zvláštní elektrizující napětí funguje opět, ale hudebně mi připadá trochu jiná, jako by se zdůraznila pestrost. Ve skladbách jako Fathers Message nebo The Way dojde i  na velmi svižná a výbušná aranžmá, přibylo vrstvených vokálů, aranžmá mi přijdou rafinovanější… Ono se taky dá říct, že vlivy a prvky, které byly na debutu náznakové, jsou tentokrát zvýrazněné a znatelnější – třeba progres rock… Igor dokonce v první reakci, když jsme se o CD bavili, říkal, že je „úplně jiné“… Jak to vnímáš ty?

 

Samozřejmě že je jiné. Je to pokračování příběhu, který se nyní posunul do jiné roviny dějově, takže se zcela logicky musel posunout i hudebně. Je nutno si uvědomit že se vlastně nejedná o nové album – je to pokračování již otevřeného příběhu, tudíž vlastně jakási druhá věta. Velký Mág se zde setkává s novými postavami a musí řešit nové situace, vyplývající z toho, že po jeho návratu od Monolitu Démonů je Říše zmizela. Musí se dozvědět proč se tak stalo a kdo to zavinil. V podstatě bych navrhnul, aby každý kdo má první album si jej pustil a hned po něm tento druhý díl a bude zatažen do děje příběhu ještě více. K anglickému bookletu je přiložen i český, takže nikdo nebude mít problém s orientací v příběhu.

 

Když pomineme koncept příběhu mága Equirhodonta, který velmi výrazně určuje tvář kapely – po hudební stránce mám při poslechu nového alba pocit, že se docela stírá rozdíl mezi Root a Equirhodont. Budeš oponovat? Vůbec v tom nevidím nic špatného, ale na druhé straně to stojí za zamyšlení. Souhlasíš, že když ne album jako celek, tak přinejmenším většina materiálu by docela klidně mohla vyjít pod hlavičkou Root?

 

Myslím si že tomu tak není. Blackie a Ashok komponují zcela odlišně, používají jiné postupy. Mám dojem že jediným spojovacím článkem je můj hlas a s tím nic nenadělám hehehe... Samozřejmě že Root by ten materiál nahrál také, ale o to přece nejde. Jde o koncepci celku, který myslím u nás nemá obdoby. Root je mnohem agresivnější a neklade tak velký důraz na velké plochy jako Equirhodont. Také hlasové polohy jsou u  Equirhodont panoramaticky propracovanější a Ashokova sóla jsou sevřenější a barevnější. Ashok zde použil na jedno sólo i akustiku.  U Root  nám jde především o přímý hudební atak celé smečky, kdežto u Equirhodont dostávají jednotlivé nástroje mnohem větší prostor. Tentokrát velmi tvrdě zamakal i Igor a jeho basa je opravdu excelentní.

 

Jestli je v něčem ve zvuku zásadní rozdíl, je to elektronický otisk Tudyho. Netoužil Tudy po prostotu po autorském vyjádření v rozsahu celé skladby? (myslím třeba něco rozsáhlejšího  než Bridge To The… na  debutu)

 

Tudyho bereme „pouze“ jako spolupracovníka po stránce technické. On navíc vzhledem ke své časové vytíženosti s námi ani nemůže živě hrát, tudíž – dle mého názoru – nemá ani motivaci se nějak podílet autorsky. Ale to je můj osobní názor. Musím přiznat že jsem s ním o tom nikdy nemluvil. Ale bez mučení přiznám že jeho podíl při nahrávání je nenahraditelný a neodmyslitelný. Výhodou je, že Tudy uvažuje hudebně zcela odlišně než třeba já, takže vlastně vznikají úplně „nové“ hudební postupy a kombinace. Jsem rád že s námi spolupracuje. N našich nahrávkách má lví podíl, proto je s nám i na posteru.

 

V rozhovorech k jedničce ses zmiňoval, že počítáš u kapely Equirhodont s proměnlivou sestavou. Nakonec jste se obešli prakticky beze změny. Znamená to, že sis tehdy nebyl jistý, ale složení se osvědčilo?

 

Hmmm...říkal jsem si přesně to co jsi naznačil v otázce – proč bourat již zajetou sestavu. Ale při tehdejších rozhovorech jsem skutečně chtěl experimentovat s různými lidmi a měl jsem již dokonce rozjednané nové lidi, což se vlastně současní členové dozvídají až nyní hehehe....

Jenže Ashok, Igor, Tudy a nyní i Sixty se chopili pokračování tak živelně a s obrovským nadšením a nasazením, že již nemám v plánu podobné experimenty. Jedině kdyby snad někdo z nich odešel, nebo možná přijmeme dalšího člena do sestavy...

 

Jedinou viditelnou  změnou sestavy je posílení o živé bicí. Hraje na ně Lukáš Pavlík – pokud se nepletu teprve relativně nedávno posílil Animé, jaké cestičky osudu ho přivedly k Equirhodont?

 

To byla sázka do loterie. Kdosi řekl že kapela Animé má nového bubeníka Lukáše Pavlíka a že je to opravdu šílenec. Tak jsem pověřil Ashoka – na kterého ve všem zcela spoléhám – aby jej kontaktoval. Ashok s ním promluvil a hodil mu nějaké věci na demáčích. Potom jsme udělali zkoušku a bylo vše jasné. Já osobně jsem řekl že jej beru hned jak jsem slyšel jeho „rozcvičování“. Hned tam jsem mu „přidělil“ přezdívku „Sixty“ a stal se členem Equirhodont. O tom jak bubnuje není možné mluvit, pokud si jej neposlechneš. Já s oblibou říkám, že když slyším Sixtyho bicí, tak „seru magi v kostkách“ hehehe...Konec-konců na albu je i dokument z natáčení kde mají všichni členové kapely svůj blok. Začínajícím (ale nejen jim) bubeníkům doporučuji Sixtyho sólo, které tam hraje.

 

Původně jsi předpokládal natáčení druhé desky již na listopad/prosinec roku 2003, stalo se až letos v listopadu, tedy o rok později. Vydavatelský záměr?:)

 

Jéjejeje...to já ani nevím. To tak rychle letí? To je fakt šílený, že? Ale spíše je to tím že toto album je mnohem propracovanější a náročnější než předchozí, takže to trvalo déle. No a mezitím jsme s „domovskou“ kapelou Root pracovali a vydali album Madness of the Graves, takže sečteno to asi trvalo trochu déle. Ale to snad nevadí, že? No ale fakt to letí...  

 

To mě mimochodem přivádí k tvé pověstné tvorbě konceptů do zásoby. Předpokládám, že stále platí, že Equirhodont bude mít pět pokračování?

 

To již neplatí – bude mít „pouze“ čtyři. Nechtěl jsem být moc rozvláčný, takže ne trojce již dojde k onomu „souboji Mágů“ a čtverka bude vyvrcholením Mágova poslání. Původně jsem chtěl pět dílů – nikdo nebyl proti – ale po sestavení konceptu by mi čtverka připadala jako hodně rozmělňující, tudíž jsem pětku zrušil a srazil děj akčněji do čtyř dílů. Myslím že to je jednoznačně ku prospěchu věci. Až si to poslechneš celé, všechny čtyři díly pěkně po sobě, tak budeš přesně vědět co mám na mysli. Ale to bude až za tři roky...asi hehehehe

 

Zajímá mě ale v této souvislosti především jiná věc – jaké pro tebe je čekat na realizaci tvých příbehů a legend? Jsi v tomto směru trpělivý a vyrovnaný? Jak snášíš pocit, že napíšeš texty k albu a vzápětí si spočítáš, že s trochou štěstí se dočká realizace třeba za 15 let?

 

15 let ????  No to snad ne ! Táto sága by se měla vlézt do pěti let, což jak vidím asi vyjde. Jistěže mám v zásobě více alb, neboť jsem posedlý psavec a mám pořád o čem psát. Nyní jsem například věnoval celé konceptní album brněnské kapele Asgard, s níž mne pojí úzké přátelské vztahy. Jedná se o album Fateful Times, na kterém nyní pracují a na němž se budeme producentsky podílet s Blackiem.

 

A ještě jedna věc z tohoto soudku  - vracíš se k tématům a dopracováváš je, upravuješ? Nebo teď už přesně víš, že třeba čtvrtá deska Equirhodont bude textově takhle a takhle?

 

Jasně že vím. Trojka je již napsaná a přeložená a v nejbližší době ji předám Ashokovi ať má kluk co dělat hehehe. Čtverku již nosím kompletně v hlavě a dodělávám ji také v hlavě. Při psaní pak již nic neměním. Tak to ze mne teče, tak je to i na papíře. Již hotové. Nikdy se nevracím a neopravuji. Maximálně opravím nebo vyměním slovo. Dělám to tak od jakživa.

 

Vím, že nerad odkrýváš tajemství ságy mága Equirhodonta, takže se nebudu ptát na dějové podrobnosti, abychom posluchače nepřipravili i o zážitek z objevování. Nicméně chtěl jsem se zeptat na jednu věc: pokud tomu dobře rozumím, Equirhodont a jeho blízcí jsou nadčasové Bytosti pohybující se mimo naši představu o čase, věk se jich netýká a jsou věční. Jak do toho zapadá, že tedy Equirhdont vzpomíná na své mládí, stárne, hledá otce, má syna?

 

Je to přesně jak říkáš. Jsou Věční, ale nadčasově. Stárnou také, ale trochu jinak. Jejich jeden rok trvá celá tisíciletí, tudíž vlastně ve vztahu k nám nestárnou. Během jejich života se změnily celé galaxie a Vesmír několikrát zaniknul a zase vzniknul. Oni se na tom všem podílí. Mimochodem má napsané album The Legend Nizostratio, kde dokonce i Equirhodont zemře. Ale je to přes 60 stran textů a vůbec nevím jak bychom to měli točit. Vystupuje tam kolem 80ti postav.....nevíme s Blackiem a s Ashokem jak to uchopit, ale přijdeme na to. Jednou.

 

A drby na závěrJ Před časem jsi říkal, že Equirhodont vyjde u Shindyho, abyste se s Root nekřížili u jednoho vydavatele – tedy Redblacku. Nyní přešli k Shindymu i RootJ Co ty na to? Mimochodem kontaktují mě zvědaví fanouškové a zajímá je, co se skrývá za těmi osobními důvody ke změně firmy – neodhrneš aspoň malinko roušku tajemství?:)

 

Asi takhle: nastal čas změny. V podstatě je to jediný důvod našeho odchodu od Redblack. S Tomášem Prekem nás i nadále pojí velmi dobré přátelství. Moc nám pomohl a zasloužil se o znovuzrození Root. Copak můžeme být nepřátelé? Možná to byla podvědomá touha po změně, nevím. Důležité je, že se vše vyřešilo velmi rychle a v pohodě. S Martinem Brzobohatým, šéfem Shindy Productions jsme dlouholetí přátelé a protože dělá i Equirhodonta, chtěli jsme to mít pod jednou střechou. Je to profík a vše dělá s plným nasazením a obrovskou zodpovědností. Všichni věříme, že naše spolupráce posune nás všechny zase o kus dál směrem k dokonalosti...

 

Díky za možnost rozhovoru – zdravím čtenáře Sparku.

Stay Proud !

 

 

To bude v tuto chvíli vše, pokud bys zvládl odpovědět do pondělního dopoledne, možná se ještě přihlásím s drobnými doplňky na vyladění…

Diky moc, mej se fajn a těším se opět 4. ledna na natáčení Madhousu!

Michal H.

Okay Michale, Měj se :o)